Kedjawen, Het Authentieke Javaans Geloof Herrezen Uit Het Verleden
Surya Media Indonesia,
Kedjawen, het authentieke Javaans geloof herrezen uit het verleden(Negara Express 2002).
Kwamen de wijze mannen uit het verre Oosten? Traditionele Javaanse geschriften zijn namelijk veel duidelijker over de aanpak van spirituele kwesties.
Het Djojobojo-erfgoed behoort tot de oudste ter wereld en haar mystiek wordt alom gerespecteerd. Dit is reeds in 1997 door Raden Mas JR. Basuki, telg uit de boekbewaardersfamilie uit Kediri (Oost-Java),
in de openbaarheid gebracht. Indische legendes, voorspellingen, traditionele rituelen met bloemen en gebeden uit het erfgoed van Djojobojo voor selfhealing passeren de revue.
Vóór de komst van de Boeddhisten en Hindoes omstreeks 78 na Chr. beleden de Javanen het geloof Kedjawen.
Echter met de komst van de Boeddhisten en de Hindoes in Hindusia, het tegenwoordige Indonesië, werd dit geloof door overheersing verdrongen door Boeddhisme en
Hindoeïsme.
Het begon bij de radens (Javaanse koningen) en hun gezanten, die het Boeddhisme en Hindoeïsme aan het volk moesten onderwijzen.
Een dieptepunt werd bereikt met de komst van de gebroeders Adjisaka, die de Hindoe zeden en gewoonten verjavaansten.
Dit heeft tot gevolg dat de zeden en gewoonten die de Javaan beleeft voor een groot deel van het Boeddhisme en het Hindoeïsme afkomstig zijn.
Bewijzen hiervoor zijn de Saka-jaartelling, het inhoudelijke van het wayangspel, het kastenstelsel, de ceremonie rond het
huwelijk, kembar majang enz.
De Javaan denkt nog steeds, dat de zeden en gewoonten (upatjara sarto adat) van Javaanse oorsprong zijn, terwijl het ver-javaanste Hindoe tradities zijn.
De verwarring werd compleet met de komst van de Islam omstreeks 1500. Dit geloof is mede door oplegging geaccepteerd echter met behoud van het Javaanse Hindoeïsme. Wat een deel.
van de Javanen thans belijden is dus een mengeling van de Islam en het Hindoeïsme.
Echter heeft één der koningszonen van de Djojobojo-dynastie van Kediri op Java, die het niet eens was met deze vreemde overheersing het heilig boek van de Javaan Pohowohodjodo Nyohodjojobojo, gemakshalve Layang Djojobojo, weten te behouden en is bewaard gebleven
bij de nakomelingen van deze dynastie, totdat Dr. RM Jusak Rusdiono Basuki, archeoloog en nakomeling van de Djojobojo-dynastie dit heilig boek weer heeft geopenbaard.
Dit heeft natuurlijk opschudding doen ontstaan op Java met name in de Kraton van Yogyakarta. Dr. Basuki heeft zich, alvorens dit heilig boek te openbaren, in Nederland gevestigd vanwege de godsdienstvrijheid aldaar.
Het geloof Kedjawen en het heilig boek Layang Djojobojo regelt het leven van de Javaan van geboorte tot dood. Het is monotheïstisch. Alleen Gusti wordt aanbeden. Kedjawen kent ook de openbaring. De profeet heet Josono.
Kedjawen kent 8 geboden, vandaar het symbool met de achtpuntige ster. De eerste openbaring bestond uit 20 verzen en heet Layang Pamungkas / Kahuripan.
Verder heeft Layang Djojobojo 2500 verzen, die in alles voorziet wat het geestelijk leven van de Javaan betreft.
De Javaanse taal kent 6 niveaus:
ngoko,
kromo madio,
kromo inggil,
ngawi ngisor,
ngawi inggil en
ngawi gaïb.
Voorts kent de Javaan haar eigen schrift tjarakan, niet te verwarren met het honotjoroko-schrift dat is afgeleid van het Sanskriet.
De oorspronkelijke dagen te beginnen met zondag heten bij de Javaan:
Dotho,
Goto,
Goso,
Joso,
Joho,
Hodo en
Woro.
De Javaanse jaartelling begint bij 6429, dus 4425 vóór Christus. Het geloof Kedjawen werd geopenbaard op de berg Klotok te Kediri op Java.
Duidelijk in het boek staat, dat Kedjawen is bestemd voor het Javaanse volk en dient als zodanig dus in het Javaans te worden beleden.
Als bewijs dat Kedjawen altijd heeft bestaan is het feit, dat bepaalde begrippen heden ten dage nog steeds worden gebruikt, zonder dat men de oorsprong daarvan kent, zoals Gusti en de dino pasaran Pon, Wagé. Kliwon. Legi en Paing.
Kedjawen geeft hierop een duidelijk antwoord. Ook de namen Gusti en Kedjawen hebben een duidelijke betekenis. De Javaan vindt in Kedjawen zijn oorsprong terug, zijn asal-usul. De Javaan mag trots zijn om een eigen authentiek geloof Kedjawen en haar Layang Djojobojo te mogen bezitten.
Hoeveel Javanen zijn niet op zoek naar hun oorsprong, maar hebben het nog niet kunnen vinden. Wanneer men praat met ouderen, dan hebben zij een vermoeden, dat in het verre verleden een oorspronkelijk Javaans geloof moet hebben bestaan. Zij kunnen de oorsprong van het begrip Gusti niet verklaren, noch van de dino pasaran. In het duister heeft de Javaan een geloofsovertuiging hetzij vrijwillig, hetzij door anderen opgelegd, aanvaard om
toch licht en houvast te brengen in zijn leven.
Maar er is weer hoop voor de Javanen die hun Javaanse oorsprong zoeken. Gusti is in ons midden en Kedjawen wijst de weg naar die oorsprong (asal-usul), met alle respect voor andere geloofsovertuigingen.
DOWNLOAD APLIKASI .>> Surya Media Indonesia <<
Ijinkan Instal di handphone saat selesai pengunduhan
BACA JUGA : DAFTAR MENU BACA
Tidak ada komentar